Motorsport

Gulf in Racing – Motorsport történelmünk

Gulf mindig is élénken érdeklődött a motorsport iránt – ez a mi ereinkben van. Az évek során megannyi monumentális pillanatot éltünk át, amelyeknek örökre helyük lesz a motorsport-rajongók szívében szerte a világon.

A Gulf hosszú évek óta gazdag motorsport múlttal rendelkezik, és a Gulf autókat díszítő festésünk és márkaszíneink ikonikussá váltak a versenyzés rajongói körében. A versenyzés rajongóinak íme egy ütemterv a Gulf autóiról a motorsportban az évek során…

1936 - 1937 Morman Meteor Gulf hátszéllel

A Gulf megtette első kísérleti lépését a motorsportban a Morman Meteor támogatásával, egy fejlett dusenbergi székhelyű rekordverrel, amely 700 lóerős Curtis V12-es aeromotort használt.

Az Gulf-szponzorált Meteor lenyűgöző számú rekordot döntött meg a utahi Bonneville Salts Flats-ban. Mind a 24 órás rekordot 153,8 mérföld/órás sebességgel, mind a 48 órás rekordot 148,6 mérföld/órás átlaggal érte el. 1937-ben a továbbfejlesztett Morman Meteor II új rekord sebességet ért el, 157,3 mph-t.

1983 - Gulf-Miller

Noha a Gulf-Miller autóknak nem volt szerencséje Indyben, George Barringer pilóta nem kevesebb, mint 14 nemzetközi D osztályú (2–3 literes) sebességrekordot döntött meg Utah hírhedt Bonneville-i sóterén. Ez 158,446 mph-t 5 kilométeren, 150,242 mph-t egy órán át, és a teljes 500 mérföldes Indy-távot 142,770 mph-val foglalta magában. Ezek a korszak elképesztő eredményei voltak.

1965-7 - Gulf-JW Automotive:

A ’60-as évek végén és a ’70-es évek elején a Gulf Oil márka nemzetközi ismertségre tett szert számos nagycsapat motorversenyzési programjának rendkívül sikeres pénzügyi és technikai szponzorációja révén.

Figyelemreméltó korai globális ismertséget értünk el, amikor alelnökünk, Grady Davis összekapcsolta a Gulf márkát John Wyerrel (a JW Automotive Engineering munkatársával), hogy a Gulf részt vegyen az Endurance Világbajnokságon (WEC).

A Gulf-JW Automotive csapata 1967 és 1975 között legendás erővé vált a Ford GT40, Porsche 917 és Mirage versenyautókkal. Gulf 1968-ban, 1969-ben és 1975-ben győzelmet aratott a híres Le Mans-i 24 órás versenyen, valamint megszerezte a Sportscar világbajnoki kitüntetést.

Ebben az időszakban jelentek meg először a mára ikonikussá vált Gulf-kék és narancssárga versenyszínek. A Gulf céges sötétkék és narancssárga színét túlságosan tompítottnak ítélték a versenycsapatok Gulf autóinak színeihez, ezért a púderkék és a narancssárga (a nemrégiben felvásárolt Wilshire Oil Company színei) a márka élénkségét tükrözi.

1967 - A Gulf-JW Automotive eléri első verseny győzelmeit

A ’60-as évek végén és a ’70-es évek elején a Gulf Oil márka nemzetközi ismertségre tett szert számos nagycsapat motorversenyzési programjának rendkívül sikeres pénzügyi és technikai szponzorációja révén.

Figyelemreméltó korai globális ismertséget értünk el, amikor alelnökünk, Grady Davis összekapcsolta a Gulf márkát John Wyerrel (a JW Automotive Engineering munkatársával), hogy a Gulf részt vegyen az Endurance Világbajnokságon (WEC).

A Gulf-JW Automotive csapata 1967 és 1975 között legendás erővé vált a Ford GT40, Porsche 917 és Mirage versenyautókkal. Gulf 1968-ban, 1969-ben és 1975-ben győzelmet aratott a híres Le Mans-i 24 órás versenyen, valamint megszerezte a Sportscar világbajnoki kitüntetést.

Ebben az időszakban jelentek meg először a mára ikonikussá vált Gulf-kék és narancssárga versenyszínek. A Gulf céges sötétkék és narancssárga színét túlságosan tompítottnak ítélték a versenycsapatok Gulf autóinak színeihez, ezért a púderkék és a narancssárga (a nemrégiben felvásárolt Wilshire Oil Company színei) a márka élénkségét tükrözi.

1968 - A Gulf-JW Automotive Ford GT40 Le Mans győzelme

A híres 1968-as Le Mans-i 24 órás futam és győzelem előtt a Gulf-JW Automotive csapata már lenyűgöző hét győzelmet aratott abban az évben a Sportscar-bajnokságban.

Ezek közül az első a Brands Hatch Six Hours volt áprilisban, egészen az egyesült államokbeli Watkins Glen Six Hours versenyig, ahol a csapat az első egy-két helyezést érte el.

A hagyományos, június közepi nyerőgépnél később, 1968. szeptember 29-én megtartott Gulf autó, a Gulf-JW Automotive Ford GT40, amely a jellegzetes Gulf-színeket viselte, megszerezte a Gulf első Le Mans-i győzelmét.

1969 - Gulf-JW Automotive Ford GT40, újabb Le Mans-i győzelem

Az 1969-es Sportscar Series újabb győzelmeket hozott a Gulf-JW Automotive csapatának, és a csapat megszerezte második történelmi győzelmét a júniusi Le Mans-i 24 órás versenyen.

A Le Mans-i győzelmet a Gulf-csapat győztes Jackie Oliver és Jackie Ickx duója szerezte meg 208,250 km/h átlagsebességgel, 4998 kilométert tett meg.

A győztes dobogón egy másik Gulf-JW Automotive csapatautó, David Hobbs és Mike Hailwood harmadik helyezettje, a 7-es Ford GT40 osztozott, amelyet a második helyen álló Porsche 908 választ el.

1970 - Gulf-JW Automotive Porsche 917

Mivel a győztes Ford GT40 kissé megöregedett versenyzés szempontból, a Gulf-JW Automotive csapata megtörte hűségét az 1970-es szezonra. A lenyűgöző új Porsche 917-et természetesen a hivatalos ikonikus Gulf-narancs és versenykék színezéssel látták el. A körrekordokat gyorsan megdöntötték a Gulf-autók, és számos versenygyőzelem született.

Az 1970-es szezon első futamnyitóján, a Daytona 24 Hours-on a Gulf csapata a Porsche 917K első futamgyőzelmét aratta Rodriguez, Kinnunen és Redman triójával.

A Gulf 917 további hét győzelmet aratott a szezon során (John Wyer megváltoztatta a 917-es farkát, hogy javítsa az aerodinamikáját). Ehhez csatlakozott az ünnepelt Targa Florio-n Siffert és Redman által bevezetett Gulf Porsche 908/3-as győzelem.

1971 - Gulf-JW Automotive Porsche 917 és a Steve McQueen Le Mans Film

Az 1971-es szezonban folytatódott a Gulf-JW Automotive csapat győzelmi sorozata, a Porsche 917K-val a csapat legutóbbi újonca (Buenos Aires 1000 km-en) szerezte meg első győzelmet. Az angol Derek Bell hosszú és sikeres versenyzői pályafutását folytatná a Gulfnál. A csapat további hat Sportscar futamgyőzelmet ért el a szezon során.

Lényeges, hogy 1971-ben a Gulf is jelentős globális ismertséget kapott Steve McQueen hírhedt Le Mans-i filmjének moziban való bemutatásával. Ezzel a Gulf Porsche 917 világszerte ikonikus státuszt adott.

Az 1970-es Le Mans-i 24 órás verseny után forgatott egész film alatt McQueen (Michael Delaney autóversenyzőt alakítja) a Gulf díszes Nomex tűzálló versenyoverallját viselte. Egy ikonikus kék és narancssárga Gulf Porsche 917-et, a 20-as autót vezette.

Delaney összetöri 20-as számú Porschéját, de az utolsó órában besorozzák, hogy megküzdjön riválisa Ferrari 512-ével egy másik Gulf 917K csapatautóban, a 21-es számmal.

1972 – 1975 - A Gulf-JW Automotive megalapítja a Gulf Research Racing Company-t

Az 1972-es Sportscar versenyszabályzat jelentős technikai változtatásaival a Gulf-JW Automotive lemondott az újonnan betiltott Porsche 917-ről, és bemutatta az új Ford Cosworth-motoros 3 literes Gulf Mirage GR6-ot. Ezzel egy időben megalapította az új, egyesült királyságbeli székhelyű Gulf Research Racing Company-t is.

Derek Bell szerződést írt alá a Mirage GR6-on a holland pilótával, Gijs van Lenneppel. Minden év javulást mutatott a GR7-en keresztül egészen a GR8-ig, ahol a Gulf-csapat csak két futamot kampányolt az 1975-ös Sportscar-szezonban, egy másodikat a Nürburgring 1000 km-en.

Ezt követte a Gulf harmadik győzelme a Le Mans-i 24 órás versenyen, ahol a győztes Derek Bell és Jacky Ickx csapata szerezte meg a fődíjat az illusztris Sarthe-pályán. A második csapat, a GR8 a megérdemelt harmadik helyet szerezte meg.

Miután elérte a Le Mans-i mesterhármast (átmenetileg) és három sportkocsi-világbajnoki kitüntetést szerzett, Gulf már nem sok bizonyítással lépett ki az állóképességi versenyzésből.

1968-74 - Gulf McLaren csapat

Ez csak a Gulf motorsport története. A vállalat 1901-ben született. Az első drive-through benzinkúttól 1913-ban, az első olajtársaságig, amely 2004-ben védjeggyel látta el versenyszíneit. Fedezze fel az összes „elsőt”, és tudjon meg többet a Gulfról.

1968-ban a Gulf kibővítette szponzori tevékenységét a McLaren támogatásával a Can-Am, az Indycar és a Forma-1 versenyeken. Ez a partnerség 1974-ig tartott.

Ebben a hektikus és rendkívül sikeres időszakban a Gulf hét Forma-1-es győzelmet aratott a McLaren révén, és szponzoráltuk az 1969-es Brabham F1-es csapatautóit is.

A Gulf kapcsolata a McLarennel az F1-ben sikeresen folytatódott az 1973-as szezon végéig, de a Gulf Team McLarenről leginkább valószínűleg a Can-Am sorozat 1968 és 1972 közötti látványos uralma miatt emlékeznek meg. A csapat 35 futamot nyert, és nem kevesebb, mint 20 alkalommal ért el az első-második kombinációt.

Az Gulf-party McLarenek tulajdonképpen első futamgyőzelmeiket és dobogós helyezéseiket 1967-ben érték el. A kiélezett McLaren M6-os több mint féltucat alkalommal vitte el a kockás zászlót a tehetséges Kiwi versenyzők, Bruce McLaren és Denny Hulme vezetésével.

Fedezzen fel többet a Gulf történelméről!

Ez csak a Gulf motorsport története. A vállalat 1901-ben született. Az első drive-through benzinkúttól 1913-ban, az első olajtársaságig, amely 2004-ben védjeggyel látta el versenyszíneit. Fedezze fel az összes „elsőt”, és tudjon meg többet a Gulfról.